30. září 2014

GOLEMA A DŽIN V NEW YORKU - Helene Wecker

Ahoj,

tak jak jsem slíbila, dnes jsem dočetla další knihu, tak jsem si řekla, že nebudu na nic čekat a hned sem hodím nějaké ty dojmy.





Kniha Golema a džin v New Yorku je první román americké autorky Helene Weckerové. Kruci, ta si umí našlápnout cestu. :D
(cbdb)
U nás kniha vyšla u nakladatelství BETA - Dobrovský v roce 2014.

Už slyším to Vaše: "Cože Golema a džin? Ježiš to bude kravina!" Ano! Přesně takhle jsem reagovala prvně já. Teda ne, že bych hned řekla, že to je kravina, ale řekla jsem si, že to asi nebude zrovna můj šálek kávy. Zvědavost mě přemohla. Řekla jsem si: "Při nejhorším to odložím, že jo. O nic nejde." Omyl dámy a pánové, kniha odložit nešla i když jsem ji četla poměrně dlouho (cca měsíc). Takto kouzelný příběh jsem už delší dobu nečetla. Fakt!


Z OBÁLKY:

Magický příběh dvou bájných bytostí

New York 1899. Šava je golema, stvořená z hlíny, která po smrti svého pána dorazí do Ameriky sama. Ahmad je džin, zrozený z ohně v syrské poušti. Před staletími ho beduínský kouzelník uvěznil v měděné láhvi a klempíř v dílně na Manhattanu ho z ní náhodně vypustí. V neznámém městě mezi přistěhovalci se golema i džin snaží přizpůsobit okolí a zatajit svou identitu. Jsou totiž velmi odlišní a bojí se reakcí obyčejných lidí...

Realistické vylíčení neopakovatelného tavícího kotle, ve kterém se z různých národností stávají Američané, v kombinaci s fabulací bájných postav vytváří vynalézavý a vzrušující příběh.

Takže kniha jak jsme se z obálky dozvěděli se týká golemy Šavy. Jakožto golem, je stvořena k poslušnosti svému pánu, ale jelikož její pán při plavbě do Ameriky, téměř ihned poté co golemu probudí, zemře, Šava začne slýchat veškerá přání, touhy a obavy okolních cestujících na lodi a poté všech v New Yorku (teda hlavně těch, co jsou hodně blízko). To dokáže dost znepříjemnit život. 
Šava se svou schopnost musí naučit ovládat, aby neplnila přání všech, které potká. 
Navíc, je to golem, je bez "šému" a je téměř k nerozeznání od člověka, taky má obrovskou sílu a nechtějte ji naštvat. :D 

Zatímco Šava touží plnit přání všech, tak džin, Ahmad, nenávidí to, že byl někým podroben a že má nad ním někdo moc. Touží být opět nespoutaným živlem. Nepamatuje si, kdo byl onen čaroděj který ho spoutal, avšak problémem je, že byl lapen v lidské podobě (jako džin mohl měnit podoby - zvířata, mohl lidem vstupovat do snů, apod.)

Teď si Vezměte, že se tyto dvě povahy potkají. Krása. :D


MŮJ NÁZOR V BODECH:

- Prvních 300 stran jsou takové pomalejší, seznamujeme se s postavami a pořád čekáme kdy se potkají, čehož se dočkáme někde u dvousté strany. Naopak posledních 200 stran se nedá odtrhnout. Prvních 300 stran jsem pomaloučku četla 3 týdny, možná i víc, zbytek jsem zhltla za dva dny
- Obálka je krásná, pohled na město, které je laděno do modra a zlatý nápis s orámováním dělá své + bonus je tam budova s nápisem Sheldon Building :D
- Styl jakým je kniha napsaná je nenásilný, příjemný, čtivý. Občas se objevila chybka, ale to se dá přežít
- Golema mě štvala, byla moc upjatá a opatrná
- Džin byl naopak živel, můj oblíbenec. Kde se dá takový sehnat? :D
- Líbí se mi střídání pohledu golemy a džina a navíc jsou zde vloženy i pohledy jiných postav a také je zde postupně objasňován příběh samotného spoutání džina
- Všechny pohledy se nakonec krásně propojí a dávají skvělý celek, nejsou zde žádná temná místa, která by člověk nechápal
- Kniha je lehce romantická, ale tak rafinovaně, skrytě, což na mě působilo skvěle
- Je to opravdu kouzelný příběh, nic přehnaného a přesto je to fajn
- Dozvídáme se nějaké podrobnosti jiných kultur (Malá Sýrie - čtvrť kde pracoval a žil Ahmad a také různé židovské zvyky z pohledu Šavy)

SHRNUTÍ:

Čtivost: **** (jednu musím ubrat kvůli pozvolnému tempu prvních tří set stran)
Příběh: **********
Obálka: *****
Délka: 516 stran


CELKOVÉ HODNOCENÍ:


5 z 5 (další stádo)

A to je dnes už vše.

Páčko shledáčko
A.

Žádné komentáře:

Okomentovat