29. září 2014

PSYCHO - Robert Bloch

Ahojky,

dnes o nehynoucí hororové klasice, která se stále více a více stává mou novou závislostí.

Kniha PSYCHO od Roberta Blocha byla poprvé celosvětově vydána v roce 1959. Robert Bloch získal mnoho ocenění, ale nejvíce se příběh Normana Batese proslavil díky filmu Alfreda Hitchcocka --> Psycho z roku 1960 (csfd).

Doporučuji i film Hitchcock, který se týká právě hlavně natáčení Psycha. (csfd)




Psychu se dostalo již mnoho vydání, nejnovějším je však kousek od nakladatelství Baronet v letošním roce 2014. Mně se osobně jejich obálka líbí, ale ty předchozí a zahraniční jsou taky skvělé (viz. níže)
(cbdb)



Z OBÁLKY:

Když se před ní vynoří Batesův motel, je Mary Craneová přesvědčená, že je to její spása. Za sebou má mnohahodinovou cestu za mužem, jehož miluje a kterému chce připravit nečekané překvapení. Nyní ale silnici, na kterou se mezitím snesla tma, bičuje déšť a ona touží po jediném - odpočinout si. Na pokojích motelu je sice znát, že zde nebývá příliš mnoho hostů, ale je tady docela čisto a majitel, Norman Bates, působí jako docela hodný člověk, byť se zdá trošku ZVLÁŠTNÍ...

Fanoušci hororů zřejmě asi znají příběh Normana Batese podle představy Alfreda Hitchcocka. Takže se tady o tom nebudu "sálodlouze" rozepisovat. Koukněte na film, když už nic. Ale kniha má pouze nějakých 180 stran a čte se úplně sama. Fakt, zvládla jsem ji za jeden den a to jsem celkem pomalý čtenář. (Tajemství prozrazeno!:D)
Kniha je s filmem téměř totožná až na pár detailů, které jsou celkem nepodstatné. Až na představu Normana Batese.

Co se týká Norman Batese, tak se mi více líbí verze Hitchcocka, protože původní obtloustlý, připlešatělý čtyřicátník s brýlemi se nemůže rovnat filmovému fešákovskému Normanovi.

Pojďme je porovnat!

Hitchcockův Norman Bates (Anthony Perkins). 
Líbí se mi, že to je prostě takový ten fešný maník, co vraždí, to já radši, než vraždícího slizouna. :D


vs.


Ano, přesně takhle jsem si podle popisu v knize představila Normana. :D Tohle nechcem, že ne? :D

Můj názor v bodech je asi celkem zbytečný,protože dnes bych se hodně uchylovala například srovnání s filmem.
Zásadní je, že kniha se mi líbila, obálka je krásná a mám v plánu si ji jednou pořídit do sbírky, protože knihu mám zatím jenom půjčenou z knihovny.
Další díly už mám v knihovně objednané a jsem na ně strašně zvědavá, protože od prvního dílu jsem přesně věděla co čekat, ale u těch dalších je to pro mě zatím záhada a těším se na to. :)


SHRNUTÍ:
Čtivost: *****
Příběh: *****
Obálka: *****
Délka: 176 stran


CELKOVÉ HODNOCENÍ:

5 z 5 (další plný počet ovcí, už tu máme pěkný stádo). :D

To je dnes vše a brzy se těšte na Golemu a džina v New Yorku, protože už mi zbývá jenom 100 stran do konce a vidím to na další ovčí stádo. :)

Páčko shledáčko
A.

3 komentáře:

  1. to jsm nevedela ze puvodne to ma byt slizak a myslím že když ho edělal hezkeho tak je to mozna o to jeste strasidelnejsi...btw vis ze je serial bates motel? videla jsem par dilu a matka a norman maji mezi sebou divne sexualni napeti :D teda videla jsem jenom par dilu, pak jsem na to nejak zapomela :D

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, konečně jsem to začala sledovat. Jsem asi u 5tého dílu. Zatím se mi to líbí, ale dost to přitáhli za vlasy, nemyslím vztah s matkou, ale to okolí (mariánkové pole, asiatky ve sklepě) uvidíme, co se z toho vyvrbí.
    Já byla taky v šoku, to že je hezký způsobí, že s ním prvně sympatizuješ a na konci si pak říkáš, že je vlastně chudák a plati: "To byla matka!" :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ha ja to nedokoukala :D ale vim ze tam cpali ten obchod s bilim masem, ale pak uz nvm,

      Vymazat