5. listopadu 2018

PŘEČTENO: Smrtelné stroje - Philip Reeve






Originální název: Mortal Engines

Žánr: Literatura světová - Fantasy - Pro děti a mládež - Young Adult

Série: Kroniky hladového města

Rok vydání: 2005, 2018 (v originále 2001)

Nakladatelství: Mladá fronta

Počet stran: 306 stran

Názvy knih série: Pomsta jednooké letkyně (2), Pekelné vynálezy (3.)

Díl série: První

Odkazy: ČBDB, DatabázeKnih, GoodReads





(zdroj obrázku)





   Uf, opět se omlouvám za možné spoilery, ale však už mě znáte. :D


   Tak tedy Smrtelné stroje od Philipa Reevea. Hrozně jsem se na nové vydání této knihy těšila a záviděla jsem těm, kteří se dostali ještě ke starému vydání (čau Josefe! :D) Každopádně jsem se po knize začala shánět po shlédnutí traileru k chystanému filmu. Má jít do kin v prosinci, tak jsem dokonce naháněla vydavatelství Mladá Fronta, ať to dotisknou nebo aspoň vydají e-knihu, ať mám šanci si to přečíst, protože jinak kniha nebyla k dostání.


  Kdo koukl na přiložený trailer, tak tuší v jakém se ocitneme světě. Dokonalý steampunk postaspo svět a mě se to hrozně líbí. Ten svět je super, když přehlídnu jako, že si to v reálu nedokážu představit, ale to je úplně fuk, ten svět mě nadchnul!
   Pohybující se města, která se mezi sebou nahánějí a požírají se. Je to svět tzv. Urbanistického darwinismu, kdy velká města požírají malá města a ta zase menší osady a ty zas baští statické vesničky. No prostě pecka! Tohle je taky důvod proč jsem i přes námitky dala tak vysoké hodnocení.


   No co se týče postav. Tam jsem zklamaná.
   Jako hlavní postava Tom mi vůbec nepřirostl k srdci. Nijak. Žádné sympatie. On je takový poseroutka, snílek, naivka. Dokonce se tam v jedné scéně počůrá, to jako fakt? Bylo to asi ve třetině knih, kdy už jsem prostě předpokládala, že se ty postavy nějak vyvinuly, že už se zocelil.
   Kurec pata, on utekl lidem, co ho chtěli prodat za otroka a pak se počůrá jen při pohledu na Krutihlava? Jako chápu, Krutihlav asi nebyl úplně fešák, ale on ani proti němu nestál sám. To mě mrzelo, že je takový posera a vlastně krom světlých chvilek, byl posera furt.
   Co se týče druhé hlavní postavy, Hester, tak té mi bylo líto, že je až tak zmrzačená (více než ve filmu, tam je to kočka, v knize nemá oko, ústa pokřivená jizvou, tak bacha) a prostě zažila si co zažila, ale byla úplně opak Toma. Byla tvrdá, nelítostná a poháněná nenávistí a pomstou. YES! No, pozor, jsem se moc unáhlila, na konci totiž když má pomstu na dosah se v ní probudí asi svědomí, nebo já nevím co a prostě pomstu nevykoná, protože jí je líto Katherine, Valentinovy dcery. PROČ? Kde je ta krvežíznivá holka?
   Když už jsem Valentina zmínila, tak i o něm. On představuje hlavního záporáka. Co se mě týče, tak má veškeré mé sympatie. Nejen, že je schopný, chytrý, prý i pohledný a měl i pár svých slabých chvilek, ale nakonec se rozhodne, že prostě si radši vybere tu svou dceru, než aby bránil Londýn. Ale bylo pozdě.
   Dějová linka Londýna sleduje Katherine a Bevise, kteří jsou dalšími z hlavních postav, hlavně Katherine. Katherine postupně odhaluje jak je Valentin zlý, co vše udělal a pak se rozhodne zakročit. Nakonec teda oba umřou, ale za svou a správnou věc?!
   To se mi zas na knize líbí, autor se nebojí zabíjet postavy, jakékoliv, jakkoliv. Jako není to nějak drastické, ale je tam smrti hodně.
   Zpět k postavám, ještě se musím zmínit o Anně Fangové, která se mi líbila od začátku do konce, ale bylo tam o ní málo, což byla škoda. Taky se mi líbil Krutihlav, což byl Stopař, mechanická mrtvola, který se snažila dostihnout Hester, aby si z ní udělal svou mechanickou dcerunku, no hezké ne? :D


   Jako celá kniha se čte celkem dobře, ale některé okamžiky postav byly dost otravné. Každopádně posledních 60 stran bylo přesně podle mého gusta, plno akce, až opět na některé slabé okamžiky postav. :D
   Třeba jsme se na konci dozvěděli, že Katherine je nevlastní sestra Hester. Ono tato možnost byla zmíněna dříve, ale nijak mě nezasáhla, možná to bylo tím, že to ani ty postavy nějak moc neprožívali, není zde popsáno žádné citové drama a dilemata. Vše je napsáno tak věcně, jednoduše, stručně. Což je škoda, protože kdyby mě to zasáhlo více, tak je to lepší, ne?
   Popravdě se mnou trochu pohnula smrt Krutihlava, smrt Psa (ochočeného vlka od Katherine), Bevise a Katherine. Jo, dost se tam umírá, i hlavní postavy, palec hore! :D No a nakonec vlastně byl zničen snad celý Londýn, ale to se asi dozvíme kdo a jak přežil v dalším díle.
   Do toho vkládám velké naděje, protože ten svět je tak boží a má tak obrovský potenciál, že jako další díly určitě budu číst a budu se modlit, aby postavy dospěly a nemuseli si přepírat gaťata. :D

   Nakonec jsem dala hodnocení 4* i když jsem dlouho chtěla dát jen 3*. Ale ten svět. Boží.

Žádné komentáře:

Okomentovat