7. dubna 2019

PŘEČTENO: Medvěd a slavík - Katherine Arden


Originální název: The Bear and the Nightingale

Žánr: Literatura světová - Fantasy - Pro děti a mládež - Young Adult - Pohádky

Série: Trilogie Zimní noci (Winternight trilogy)

Rok vydání: 2018 (v originále 2017)

Nakladatelství: King Cool

Počet stran: 344 stran

Názvy knih série:  Dívka ve věži (2)

Díl série: První

Odkazy: ČBDB, DatabázeKnih, GoodReads

(zdroj obrázku)






ANOTACE:

   Ve vesnici na okraji divočiny severního Ruska po většinu měsíců v roce panuje zimní, zasněžené počasí a neustále vane chladný, až mrazivý vítr. Starý sluha zde vypráví shromážděným dětem legendy a pohádky o čarodějnictví, folklóru a Zimním králi. Zdejší církevní autority sice opovrhují kouzly protkanými příběhy ze starých dob ale z myslí lidí je nikdy nevymažou.

   Ale pro mladou a divokou Vasju tato vyprávění nejsou vymyšlená. Vidí totiž duchy, kteří střeží její domov, stejně jako rostoucí síly černé magie, které se skrývají v okolních lesích. 

   Atmosférický a okouzlující román, v němž není nouze o dobrodružství, připomene mnohým čtenářům ta nejlepší díla Neila Gaimana. 
                                                              (cbdb)


O čem kniha je?

   No, prvně bych se chtěla zmínit, že v anotaci se píše, že pohádky vypráví starý sluha... Ehm, co? Vždyť to byla chůva, žena. Tak proč starý sluha? Nechápu. :D
   Příběh je o Vasje, divoké dívence, která stojí mezi dvěma světy. Křesťanským světem a světem starých zvyklostí a pohádek, kde smrt ztělesňuje Mrazík, v jezeře žije Rusalka a v peci bydlí domovoj, podivný mužíček, který rád šije a chrání Vasjin domov.
   Ale co se stane, když křesťanský svět začne potlačovat svět pohádek?
 

Jak se mi kniha líbila?

   Popravdě. Nejsem si jistá, jestli zvládnu napsat kloudný článek. Tak se předem asi "omluvuju".
   Co se týče mých pocitů, tak mě to dostalo do kolen. Po dočtení jsem nějakou dobu nebyla schopna mluvit. Ne proto, že by to skončilo špatně. Naopak. Ono to skončilo naprosto dokonale. Ale prostě, proč jsem to už dočetla?
   Prosím, dejte mi to sérum, které když vypiji, tak se mi resetuje paměť a já si nebudu pamatovat o čem kniha byla. Chci ty pocity během čtení zažít zase. Zase. ZASE!
   Musím říct, že miluju ruské pohádky. Ještě když Kája byla pidi miminko, tak jsem ji předčítala Babu jagu a jiné pohádky, tak už mě to chytlo za srdíčko. Ony jsou takové děsivé a ne vždy dopadnou dobře, ale prostě jsou tak skvělé!
   No a Medvěd a slavík je jedna velká pohádková jízda. Místy teda pěkně děsivá. Brr (husina).
   Vasja je dokonalá postava. Jako fakt jsem si ji zamilovala. Ta divokost, dětská roztomilost, odvaha. DOKONALÁ!
   Ze židle mě zvedala pověrčivost a fanatická oddanost bohu, zosobněná otcem Konstantinem. Ano, tady to bylo tak krásně vykresleno, jak to čemu lidé nerozumí hned přisuzují ďáblu. Žena, dívka, která nejde zkrotit je hned čarodějnice. Och, jak já jsem si přála aby Konstantina dostala do svých ručiček rusalka. :D
   Rusalka, vodník, domovoj, vazila.. To jsou ti, co mě tak uchvátili. Všechny ty potvůrky z příběhů, domácí skřítci, ochránci lesa... Jak hrozně moc mě bavilo, to jak s nimi Vajsa komunikuje, krmí je, miluje je! Ach bože, začnu brečet že jsem to už dočetla. Líbil se mi střet dvou světů. Magických starých příběhů a nově a přislo mi, že násilně vnucované křesťanství. Přišel nový bůh, jediný pravý a díky němu umíraly staré příběhy, které zde jako jediné měly účinek.
   A Vasja a koně? To souznění bylo tak krásně popsáno.
   MRAZÍK? ♥
   Och, och, och. Zamilovala jsem se.

  Je asi jasné, že druhý díl si nenechám ujít. :)

Hodnotím přeplněným stádem


To je dnes z mého vzdychání vše. :D
Medvěda a slavíka si nenechte ujít!
Páčko!
A.
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat